Instagram in een inbound marketingstrategie

Instagram is mijn favoriete social mediakanaal. Waarom? Het is visueel, heeft een handige interface, geeft lekker veel interactie en is bovendien niet moeilijk om in te stappen. Maar zoals elke nieuw social mediakanaal kan het soms wat overweldigend zijn. Zeker als je het zakelijk wil inzetten. Daarom een blog over hoe je Instagram kunt inzetten binnen je inbound marketingstrategie.

[niveau: beginner | leestijd: 7 minuten]

Waarom Instagram?

Elk social mediakanaal met meer dan 400 miljoen gebruikers is het onderzoeken natuurlijk meer dan waard. Tel daarbij op dat Instagram in 2015 met 35% groeide, oftewel 100 miljoen accounts erbij, en je hebt reden te meer om wat aandacht aan Instagram te besteden. Het bereik van het kanaal is natuurlijk niet het enige dat telt. De engagement van gebruikers op Instagram is een tweede factor die van belang is. Uit onderzoek van Forester blijkt dat de interactie met merken op Instagram 10 keer hoger is dan op Facebook en wel 90 keer hoger dan op Twitter. Als merk wil je niet alleen een mooi plaatje zijn, je wil graag de interactie aangaan met je doelgroep. Instagram is daar dus zeer geschikt voor.

De belangrijkste doelgroep op Instagram is overigens jong. Zo’n 90% van alle gebruikers is jonger dan 35 jaar. Levert jouw organisatie gehoortoestellen of rollators dan heb je op Instagram, voorlopig, niets te zoeken. Nog wat feitjes; 52% van alle Amerikaanse tieners gebruikt Instagram. Ongeveer 20% van alle internetgebruikers heeft een Instagramaccount en meer dan 75% van de Instagrammers bevindt zich buiten de Verenigde Staten. Gek op cijfertjes, op DMR stats vind je er nog veel meer.

 

Mogelijkheden Instagram

Maar wat ga je als merk doen op Instagram? Instagram is toch gewoon een foto plaatsen en klaar? Alhoewel dat zeker de essentie van Instagram is, is er meer mogelijk op dit kanaal.

Als eerste die foto, want daar draait het natuurlijk om. Veel organisaties zeggen, wij hebben geen sexy product om mooie foto’s van te maken. Toch zijn er genoeg merken die met minder sexy producten een hele mooie Instagramfeed weten te maken. Hieronder een B2B voorbeeld van MailChimp

MailChimp Instagram account

Tweede mogelijkheid: een foto hoeft niet persé een foto te zijn. Je kunt de foto aankleden met een quote. Een quote die je klant inspireert op jouw vakgebied of hem helpt met een probleem waar hij tegenaan loopt. Andere mogelijkheid, publiceer een schema of workflow. Iets waarmee je jouw expertise toont.

Ten derde, Instagram leent zich uitstekend voor microblogging. Onder elke foto staat de zogenaamde “caption”. Een stukje tekst waar je iets kunt zeggen over de foto en ook je hashtags (later meer) kunt plaatsen. Dat betekent dat je een prima manier hebt om inbound marketing te bedrijven. Mooi beeld en een korte tekst over een onderwerp waar jij jouw prospect of klant mee kunt helpen. Een goed voorbeeld van dit type blogging zie je bij themodernmarketer.

En als laatste video. Instagram heeft in maart van 2015 de lengte van z’n video’s aangepast. Van 15 seconden naar 60 seconden. Dat betekent dat je het platform prima kunt gebruiken voor videoblogging.

Instagram voordelen

Een van de belangrijkste voordelen is de engagement op Instagram. Als je waardevolle content post die een duidelijk doel dient, krijg je daar waardering voor. En niet alleen waardering, je volgers zullen ook met vragen komen over het onderwerp in kwestie. Die conversaties zijn waardevolle contactmomenten waarin je bestaande klanten kunt overtuigen van hun keuze en prospects van het feit dat ze zaken met je moeten doen.

Instagram account Molly Marshall MarketingTweede voordeel is dat je profielpagina een toegankelijke en overzichtelijke samenvatting geeft van al je posts. Anders dan bij Facebook en Twitter die toch wat rommelig zijn. Instagram kenmerkt zich door de vierkante vakjes met in elk een miniatuurfoto. Met je profielpagina kun je in één keer duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat.

Hashtags zijn een derde element wat zo z’n voordelen biedt. Hashtags gebruik je om je foto te omschrijven maar ook om aan te duiden voor wie de foto / boodschap interessant is. Diezelfde hashtags worden gebruikt om te zoeken naar profielen of bepaalde foto’s. Door je content goed te taggen kom je bij de juiste mensen en op het juiste moment onder de aandacht op het moment dat ze zoeken naar jouw expertise. Zie het maar als de zoekwoorden waarvoor je optimaliseert in Google.

Inbound marketing en Instagram

Okee, maar in welke fase van inbound marketing kan Instagram een rol spelen? Laten we voor het gemak de methodiek van HubSpot er bijpakken. HubSpot onderscheidt vier fases.

Attract – het aantrekken van bezoekers naar je site

Convert – conversie tot een lead / prospect

Close – het sluiten van de deal

Delight – je klanten zo goed bedienen dat ze je gaan promoten

Inbound marketing methodiek Hubspot

Laten we kijken wat Instagram in elk van de fases kan betekenen.

Attract
Instagram kan je helpen om nieuwe bezoekers voor je site te genereren. Zoals al beschreven bij de voordelen is Instagram een plek waar mensen op zoek gaan. En jij kunt met de juiste hashtags boven komen drijven. Daarnaast kun je ook door de interactie aan te gaan op andermans profielen gevonden worden. Als je eenmaal volgers hebt, is het een kwestie van het juiste aanbod om ze naar je website te leiden.

Convert
Deze fase speelt zich vooral af op je website. Heb je de juiste landingspagina met een heldere boodschap en propositie en een helder en kort formulier? Instagram speelt daarin niet persé een rol. Maar je bouwt met de juiste content op Instagram natuurlijk wel de betrouwbaarheid op die nodig is voor een latere conversie op je site.

Close
Eenmaal verleid tot het achterlaten van gegevens, heb je er een aantal opties bij gekregen om je prospects te verleiden. Je weet hun e-mailadres en misschien wel telefoonnummer. Maar niet iedereen is direct klaar om te kopen. Je Instagram posts helpen je om onder de aandacht te blijven tot het moment dat ze dat wel zijn.

Delight
Als een prospect eenmaal klant is, kan Instagram nog steeds een rol blijven spelen. Zolang je content plaatst die behulpzaam is, zal dat altijd gewaardeerd worden. Ook als men eenmaal klant is. Maar, anders dan bijvoorbeeld e-mail, kun je niet segmenteren binnen Instagram. Content die puur gericht is op het helpen van klanten kun je dus niet makkelijk plaatsen. Een oplossing daarvoor kan een Instagram account speciaal voor klanten zijn. Zo’n Instagram account kun je ook privé maken zodat je alleen klanten toelaat.

Past jouw merk wel op Instagram?

Dit is zeker een belangrijke vraag. Niet elk kanaal is natuurlijk geschikt voor iedere organisatie. Maar soms zeggen marketeers wel heel makkelijk nee. Een belangrijke tegenwerping die je dan hoort is; we hebben niet echt mooie visuele content.

Instagram account Fedex

Dat kan uiteindelijk nooit de reden zijn om een kanaal links te laten liggen. Het klopt ook niet want elke organisatie kan mooie visuele content maken. Met Instagram is dat zelfs redelijk eenvoudig. Leuk / mooie foto maken, leuk filter toepassen en je foto heeft een uitstraling die bij je merk past. Er zijn veel situaties die interessant zijn om te fotograferen. Je moet ze alleen leren zien.

Nee, de belangrijkere vraag is; kunnen wij een verhaal vertellen op Instagram? Een verhaal dat we kunnen ondersteunen met leuke / mooie / grappige beelden? Hebben we de tijd om dit te doen? Hoe past Instagram bij ons merk ten opzichte van andere social mediakanalen? Is onze doelgroep te vinden op Instagram?

Als die vragen positief uitpakken, is het vervolgens geen enkel probleem om na te denken over de visuele kant van de zaak. Iedereen in de organisatie heeft tegenwoordig een telefoon met een fantastische camera. Foto’s zijn in minder dan een seconde naar de afdeling marketing gestuurd. Beeld kan het probleem niet zijn. Het verhaal en de doelgroep misschien wel.

Als jouw doelgroep boven de 40 is, ik ben gelukkig pas 37;-), valt Instagram als marketingkanaal af. Dat wil zeggen, voor het moment. Want Instagram groeit snel. Als de mogelijkheden die het kanaal biedt interessant zijn voor jouw merk, doe je er goed aan om die groei in de gaten te houden.

Heb je een doelgroep die jonger is dan 35 jaar? Dan moet je je zeker gaan verdiepen in Instagram. Want vooral voor die jongere doelgroep is Instagram een belangrijk kanaal.

Instagram nadelen

Hoe leuk, handig en mooi Instagram ook is, het kent ook een aantal nadelen. De belangrijkste is wel dat je vanuit een post geen link kunt maken naar een pagina op je site. Instagram houdt de gebruikers graag vast binnen zijn app. Ook in de tekst onder je foto kun je geen links opnemen. Je kunt ze wel plaatsten maar ze worden niet klikbaar. Jammer!

Instagram - link in the bioHoe moet je dan traffic naar je site genereren? Door de link in je profielpagina te gebruiken. Je kunt die link iedere keer aanpassen maar je kunt ook een landingspagina maken waarop de verschillende links van de posts allemaal te vinden zijn. Maar het is vervelend dat dit niet handiger kan. Aan de andere kant heeft het weer een bepaalde charme.

Een tweede nadeel heb ik al genoemd; je kunt niet segmenteren. Instagram is daarvoor ook helemaal niet gemaakt natuurlijk. Maar gezien het feit dat steeds meer marketeers het kanaal gaan gebruiken, zou het handig zijn. Zoals al eerder aangegeven is een tweede account, eventueel besloten, een oplossing.

Aan de slag? Dit zijn je eerste stappen

Ben je enthousiast geraakt na het lezen en wil je beginnen? Het is zeer eenvoudig om met Instagram aan de slag te gaan. Download de Instagram-app, maak een account en begin met wat onderzoek. Bij het aanmaken van een account kies je een username en naam. Beide zijn later nog aan te passen.

Dat onderzoek is belangrijk omdat het je inzicht geeft in hoe jij Instagram het beste kunt inzetten. Zoek op je belangrijkste concurrenten in binnen- en buitenland via de zoekfunctie. Ze geven je nog meer inzicht in de mogelijkheden.

Daarna kun je je finale username en naam bepalen. Vooral deze twee elementen worden door Instagram geïndexeerd en zijn dus belangrijk om gevonden te worden (naast de hashtags die je voor je posts gebruikt). Ze moeten uiteraard wel duidelijk je organisatienaam en doel beschrijven.

Na je onderzoek en naamkeuze begin je met het maken van een plan. Welke content ga je posten en hoe vaak? Een aantal keer per week tot één keer per dag moet je streven zijn.

Post, volg vele anderen, ga de interactie aan met je doelgroep en leer. Het is een van de leukste social mediakanalen die ik ken. Succes!

In een volgende blog zal ik dieper ingaan op het starten met Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *