HubSpot, de nieuwe features van Inbound 2015

Rond het Inbound 2015 congres, of festival kun je beter zeggen, lanceerde HubSpot een groot aantal verbetering aan zijn inbound marketing platform. In dit artikel per feature een korte beschrijving zodat je in een keer op de hoogte bent. 

Website

Het vorige CMS van HubSpot heette COS (Content Optimisation Systeem) en dat was een verwarrende naam. Nu heet het systeem waarmee je je website onderhoudt gewoon HubSpot websites. Vrij logisch eigenlijk en niet alleen de naam is een verbetering. Er zijn een paar mooie nieuwe verbeteringen waar marketeers veel aan hebben.

Change in place
Te beginnen met de nieuwe “change in place” editor. Waar je je ook op de website bevindt, je kunt eenvoudig de elementen direct op de pagina aanpassen.

Wysiwyg tot what you get
What you see is what you get was jarenlang het motto van veel editors. Maar niet altijd klopte de benaming helemaal. HubSpot belooft een editor onder het motto “What you see is what it is”. Zelfde naam eigenlijk en HubSpot kennende gaan ze die belofte nakomen.

HubSpot's website tool

Help content
Een andere verbetering is de nieuwe support direct in het CMS, oeps nee, in website. En daar gaat HubSpot dan wel weer verder dan de concurrentie. Want het is niet alleen content hoe je “website” gebruikt maar vooral ook hoe je meer rendement haalt uit je website. Je leert, terwijl je bezig bent, hoe je je site optimaliseert voor zoekmachines en conversie. Uitstekende functie!!

SSL
Ongeveer halverwege 2014 is Google begonnen om het gebruik van beveiligingscertificaten op sites mee te nemen in de rankings. En HubSpot gaat daarin mee door het gebruik van een certificaat op je site makkelijk te maken. Je moet daarvoor wel zelf een beveiligingscertificaat aanvragen uiteraard.

Meer over SSL lees je op het securityblog van Google.

Talen

HubSpot is nu ook beschikbaar in het Duits, Spaans, Japans, Frans en Portugees. En HubSpot heeft dit vast zo netjes opgelost dat andere talen eenvoudig te implementeren zijn. Ik verwacht dat ze dus ook redelijk snel met nog meer talen gaan komen. Zou leuk zijn als Nederlands er ook bij staat volgende keer.

Ads add-on

HubSpot heeft nu een add-on waarmee je je advertenties kunt beheren direct vanuit HubSpot. Je kunt de advertenties maken, zien hoeveel traffic ze genereren en dus de ROI van die ads meten. Je ziet hoeveel vertoningen, kliks en conversies ze genereren maar ook hoeveel marketing of sales qualified leads dat oplevert.

Hubspot Ads add-on

Inbound of outbound
De ads add-on is interessant want dit is toch voor het eerst eerst dat HubSpot “outbound” marketing promoot. Ze hebben er wel een leuk verhaaltje bij verzonnen om het toch in de inbound filosofie te laten passen. Ads moet je inzetten om content te promoten waar de doelgroep op zit te wachten enzovoort, enzovoort. Dat is leuk bedacht en in lijn met de inbound filosofie maar of klanten alleen dat soort advertenties gaan maken durf ik te betwijfelen. Afijn, andere discussie. Het is een hele mooie stap en nu nog alleen beschikbaar voor LinkedIn waarbij Adwords in beta is (28/9/2015)

Ads is een add-on. Een module waarvoor je 90 euro per maand extra moet betalen.

Predictive lead scoring

Een andere mooie nieuwe feature van HubSpot is predictive lead scoring. Het probleem dat HubSpot zag met de “menselijke” manier van lead scoring is dat mensen patronen zien die er niet zijn. Maar ook moet je behoorlijk wat ervaring hebben, en data, om goede lead scoring in te richten. Die taak wordt nu uit handen genomen door predictive lead scoring.

HubSpot gaat nu voor je nadenken en punten geven aan acties die je doelgroep neemt. Het mooie is dat HubSpot dat doet op basis van patronen die het eerder zag. Als je dus een lead hebt gehad, in een bepaalde industrie, met een bepaald gedrag, die uiteindelijk klant wordt, dan gaat HubSpot voor dat type klant in het vervolg punten geven aan de hand van soortgelijk acties. Dat is een logische stap, aangezien computers nu eenmaal beter zijn om grote hoeveelheden data te doorzoeken.

Niet voor iedereen
Twee gedachten: eerste is dat het pas werkt als je klanten hebt die door de hele funnel zijn gegaan. Van lead tot klant dus en pas dan kan HubSpot patronen gaan herkennen. En twee, je hebt behoorlijk wat data nodig om dit te kunnen doen anders kun je geen patronen herkennen. Daarom is deze nieuwe functie alleen opgenomen in het HubSpot Enterprise pakket.

Reporting tool

Nieuw in HubSpot 2015 is de reporting tool. Nodig ook want concurrent Marketo – en andere ook – lag hier behoorlijk voor op HubSpot. Maar nu is er een echte reporting tool van HubSpot. Met de reporting tool kun je meer tijd besteden aan het analyseren van je data in plaats van het samenstellen van de data. Prettig dus.

Er waren vanaf de start twintig standaard rapporten die werden meegeleverd. Afgelopen week is er al een aantal rapporten toegevoegd zodat je weer nieuwe inzichten kunt krijgen.

Een aantal voorbeelden van HubSpot rapporten zijn een leaderboard voor je salesteam, de omzet per kanaal en een lifecycle funnel van je contacten. Perfect dat HubSpot het aantal rapporten zo snel uitbreidt want daarmee maken ze het leven van marketeers makkelijker en zorgen ze voor inspiratie. Naast de standaard rapporten kun je natuurlijk je eigen rapporten opstellen met een handige drag-and-drop editor. En elke marketeer kan zijn eigen rapport-dashboard hebben.

HubSpot's reporting tool

Wel even je credit card erbij graag
Nadeel van de reporting tool is wel dat dit ook een add-on is. Je moet er 185 euro per maand voor betalen. Er is nogal wat discussie online over deze aanpak en de meeste vinden natuurlijk dat een reporting tool gewoon onderdeel van HubSpot zou moeten zijn. HubSpot luistert behoorlijk goed naar zijn klanten dus het is interessant om te volgen wat ze hiermee gaan doen.

Sales

Alhoewel HubSpot op Inbound 2015 niet heel veel aandacht aan de sales heeft besteedt, hebben heeft hun sales-oplossing HubSpot CRM ook nieuwe zaken aan boord. HubSpot heeft de problemen in sales goed geanalyseerd en daar oplossing voor gezocht. En ik moet zeggen, er zitten een paar mooie features tussen.

Prospecting tool
Allereerst de prospecting tool met 19 miljoen bedrijven in de database. Je kunt zoeken naar bedrijven in een regio, branche of bedrijfsgrootte en krijgt dan een overzicht. Die voeg je eenvoudig toe aan je HubSpot CRM en klaar ben je. Sneller dan op andere manieren zoeken en direct gekoppeld aan CRM. Prima dus! Niet alle Nederlandse bedrijven zitten erin maar het is een centraal systeem dus hoe meer mensen werken met HubSpot des te sneller zit Nederland ook in het systeem. Grotere organisaties vind je trouwens nu al.

Insights
Vervolgens is daar Insights. Inzicht in de bedrijven waarmee je contact hebt. Handig als je leads, prospects of klanten belt. Niet alleen de bedrijfsgrootte of regio maar ook nieuwsberichten over het bedrijf en inzicht in wie van het bedrijf recentelijk op je site waren. En ook hier natuurlijk weer volledige integratie met het marketing en sales-deel van HubSpot.

HubSpot's Sidekick wie kent wie?

Connect
Ten derde connect. Het probleem van salesteams is dat ze vaak koud naar binnen gaan bij een prospect. Het zou veel handiger zijn om via een collega in contact te komen. Maar zeker in grote organisaties weet je niet of iemand bekend is met het bedrijf in kwestie. Connect helpt door inzichtelijk te maken wie binnen jouw organisatie iemand kent in het bedrijf dat je wilt bereiken.

Sequences
En als laatste sequences. Ofwel, een stroom e-mails naar een prospect om hem te nurturen / cultiveren tot hij klaar is om de relatie aan te gaan. Fire and forget workflows gestart vanuit een salespersoon. Als de prospect replyt stopt de stroom e-mails en de verkoper kan de stroom ook zelf stoppen uiteraard.

Meetings
Nu echt de laatste, een kleintje maar nuttig, Meetings: een tool om makkelijker meetings te plannen en kort voor de meeting een korte briefing via e-mail te krijgen. Erg handig lijkt me want hoe vaak kom je niet uit de ene meeting en heb je te weinig tijd om nog even achter je bureau te kruipen.

Alle functies hierboven zijn trouwens beschikbaar via Sidekick for Business. Er is een gratis variant van Sidekick met minder functies. Sidekick voor Business kost in de US 50 dollar per salesrep en er is nog geen europrijs bekend. Zal ongeveer 45 euro in Europa worden schat ik zo. De integratie met HubSpot CRM is super en alle features zijn ook beschikbaar voor long time HubSpot partner Salesforce.

HubSpot Connect

Connect is collectie van integraties gericht op het krijgen van een totaalbeeld van je klant binnen een systeem. Voor de duidelijkheid, HubSpot Connect is iets anders dan de “connect” feature van de salestools. Hoe werkt het? Er zijn veel verschillende softwarepakketten in gebruik binnen een organisatie. Zoals Surveymonkey, Zendesk, Eventbrite enzovoort. En al deze pakketten bevatten waardevolle informatie voor het team. HubSpot connect zorgt ervoor dat informatie uit die andere softwarepakketten ook kan worden opgeslagen in HubSpot. Resultaat: een totaalbeeld van je klanten.

Freshbooks is bijvoorbeeld een administratief pakket dat onder de HubSpot connect paraplu valt.

Een salespersoon kan daardoor nu in CRM zien of er nog een rekening openstaat. Dat maakt een gesprek heel anders. Ander voorbeeld is een cijfer voor klanttevredenheid dat met Surveymonkey is verkregen. Als dat een laag cijfer is, heeft dat invloed op hoe je een klant gaat benaderen. Waardevol op veel fronten dus.

Kijk op de Overzicht van alle HubSpot integraties

 

Leadin

Leadin is een startup en is opgezet door twee medewerkers van HubSpot. Het is een plugin die je inzicht geeft in wie je website bezoekt. Het integreert met alle websites en er is een speciale WordPress plugin. Als iemand je site bezoekt zet Leadin een cookie en weet dus ook wanneer die persoon terugkeert op je site. Als men dan ook nog eens een formulier invult, weet Leadin ook nog eens wie het is en rapporteert dat. Zo krijg je een mooi overzicht van alle bezoekers en hun gedrag.

HubSpot's Leadin plugin voor WordPress

Leadin laat van je bezoekers ook zien wat de bron is, zoals organisch, paid enzovoort. Daarnaast kun je met Leadin heel eenvoudig een pop-up maken om reclame te maken voor je nieuwsbrief. Ik heb Leadin ook geinstalleerd en het werkt perfect. Prettig aan Leadin is dat het ook nog eens direct integreert met bestaande e-mailpakketten zoals MailChimp, Aweber, GetResponse, Campaign Monitor en Constant Contact. Jammer genoeg nog niet met MailPlus maar wie weet.

Het is op dit moment nog een gratis tool maar zal in de toekomst een freemium model worden. Ideale tool voor wie wel een beetje inbound op z’n site wil maar dus nog geen budget heeft voor HubSpot.

Op de hoogte blijven

Abonneer je op het blog en mis nooit een artikel!

Schrijf je in voor Boom Inbound Updates
Bezig met versturen

 

Bronnen

Meer informatie vind je op Website leadin

En kijk vooral ook naar het Webinar nieuwe features HubSpot.

Image source: HubSpot nieuwe features