E-mailmarketing: veelgestelde vragen

E-mailmarketing is nog steeds het marketingmiddel met het hoogste rendement. Een van de laatste onderzoeken (2015) geeft e-mail een ROI (Return On Investment) van 3800%*. Alhoewel veel organisaties e-mail in hun marketingmix hebben opgenomen, merk je toch dat er nog altijd veel vragen zijn. Vandaar dit overzicht van de belangrijkste veelgestelde vragen over e-mailmarketing.

Mis je een vraag? Stel hem in de comments onderin dan zal ik hem beantwoorden en opnemen in het artikel.

* De 3800% rendement komt trouwens uit onderzoek van de Direct Marketing Association (DMA) in Engeland. En dat was trouwens een stijging van 53% ten opzichte van een jaar eerder. Niet onaardig en dus beginnen we met de belangrijkste vraag.

Waarom is e-mailmarketing eigenlijk zo succesvol?

E-mail is zo succesvol omdat we van dit kanaal bijna elk bericht zien. En al ziet een ontvanger alleen maar je naam en onderwerpregel, dat is toch weer een impressie van je merk. Daarnaast opent zo’n 25% je bericht en klikt ook nog eens ongeveer 20% door in een e-mail*.

Elk ander kanaal is zo druk en snel dat we eenvoudigweg genoegen nemen met het missen van misschien wel 50% van de boodschappen. Zoals bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Zelfs Instagram is onlangs gestart met het aanpassen van hun stream om je meer relevante berichten te laten zien. Gewoon omdat je anders je favoriete Instagrammers mist.

Bij veel andere kanalen mis je dus berichten maar bij e-mail zie je praktisch alles. Dat is de kracht en ik zie niet snel een ander kanaal voorbij komen waarvoor dat ook geldt. Social messaging (WhatsApp / WeChat) zijn wellicht nog persoonlijker en komen in de buurt. Maar ik denk niet dat we die inboxen willen vertroebelen met heel veel reclameberichten.

Het kanaal heeft naast aandacht nog een aantal voordelen.

* E-mail benchmark 2016 van E-village

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Bereik: iedereen in Nederland heeft één of meerdere e-mailadressen. Je kunt dus praktisch iedereen via dit marketingkanaal bereiken. Er wordt veel geschreven over de 1,6 miljard accounts op Facebook maar wist je dat er bijna 4 miljard inboxen zijn op de wereld?

Personalisatie: je kunt de ontvangers persoonlijk aanspreken. Iets dat verder alleen in direct mail kan. Daarnaast kun je alle informatie die in jouw database opgeslagen is, gebruiken om een boodschap mee te personaliseren. Bijvoorbeeld een contractnummer, welk product men gebruikt of adresgegevens.

Dynamische content: nog even over de data in jouw database. Je kunt die gegevens gebruiken om bepaalde content in de e-mail wel of niet op te nemen. Bijvoorbeeld een aanbieding voor een workshop alleen opnemen als de ontvanger die nog niet gevolgd heeft.

Flexibel: een e-mail kun je tot kort voor verzending nog makkelijk aanpassen. Bijvoorbeeld om een aanbieding te veranderen. Dit geldt voor de meeste digitale kanalen maar zeker niet voor de offline kanalen.

Meetbaar: e-mailmarketing geeft je direct inzicht in het succes van je uiting. Je ziet hoeveel e-mails zijn afgeleverd, hoeveel e-mails zijn geopend en hoeveel mensen doorklikken naar jouw website. En vooral waar ze op klikken! Dat geeft je inzichten die je kunt gebruiken om volgende keer te verbeteren.

Lage kosten: e-mail is goedkoop. Alhoewel, dat is natuurlijk afhankelijk van waar je het mee vergelijkt. Maar goede e-mailmarketingoplossingen zijn zeer betaalbaar en de kosten per bericht zijn zeer laag in vergelijking met direct mail.

Makkelijk segmenteren: goede e-mailmarketing software laat je eenvoudig doelgroepen maken in je database. Zo kun je makkelijk gericht en relevant communiceren.

Multi-inzetbaar: e-mailmarketing wordt nogal eens verward met een nieuwsbrief. Dat is slechts één verschijningsvorm. Er zijn veel meer mogelijkheden zoals een klant-tevredenheidsonderzoek of lead nurturing.

Wettelijke bescherming: je kunt niet zomaar iedereen een e-mail sturen. Je moet eerst  toestemming hebben van de persoon in kwestie. Dat maakt het een relatief schoon marketingkanaal waarbij de ontvanger je boodschap wensen.

Testen is eenvoudig: met e-mail kun je makkelijk je verschillende versies van je bericht testen. De meest eenvoudige test, een andere onderwerp-regel, kost vaak niet meer dan 5 minuten extra.

Hoge ROI: al genoemd maar toch even in het rijtje: e-mail heeft een hoge ROI.

 

Is e-mailmarketing niet gewoon SPAM?

Een vraag die je anno 2016 gewoon nog krijgt. Zelfs van marketeers. Maar, goede e-mailmarketing is per definitie geen SPAM. Punt! Je moet namelijk toestemming hebben van de ontvanger voordat je berichten mag sturen. In 2004 is de Telecomwet veranderd. Vanaf dat moment mag je niet meer ongevraagd e-mails sturen aan consumenten. Sinds 2009 geldt dit ook voor e-mailadressen van werkzame personen binnen organisaties.

Spam voor viagra is ook e-mailmarketing
Alle e-mailmarketing bedrijven in Nederland zijn aangesloten bij de DDMA. E-mailmarketing is een vorm van permissie marketing en zoals gezegd wordt die permissie wettelijk afgedwongen.

Leestip: het principe van permissie marketing werd voor het eerst beschreven door Seth Godin in zijn boekje Permission Marketing. Alweer 17 jaar geleden geschreven maar de essentie van e-mailmarketing tot aan de dag van vandaag.

Met welke doelen kun je e-mailmarketing inzetten?

E-mailmarketing is veel meer dan alleen de nieuwsbrief. Er zijn vele toepassingen van e-mailmarketing . Hieronder een opsomming van een aantal belangrijke.

  • Verkopen: e-mails gericht op direct verkoop van een product of dienst
  • Opleiden: e-mails waarmee je de ontvanger helpt meer van een onderwerp te weten te komen
  • Feedback krijgen: e-mails met een link naar een online enquête t.b.v. een onderzoek
  • Nieuws delen: e-mails waarmee je de ontvanger op de hoogte brengt van ontwikkelingen
  • Uitnodigingen: e-mails die ontvangers verleiden in te schrijven voor evenementen
  • Follow-up sturen: e-mails die worden verzonden na een aanvraag / inschrijving op de website
  • Transacties bevestigen: e-mails die worden verzonden na een bestelling
  • Profielen verrijken: e-mails waarin je vraagt om meer gegevens van de ontvanger
  • Kwaliteit meten: e-mails waarin je klanten vraagt om een deel van je bedrijfsproces een cijfer te geven

Wat heb ik nodig om te starten?

Om te starten met e-mailmarketing heb je de volgende zaken nodig:

  • E-mailadressen: met permissie van de ontvangers om ze via e-mail te benaderen
  • Een propositie: wat ga je de abonnees van je e-mails leveren? Waarom moeten ze zich inschrijven?
  • Content: een goede e-mailmarketingstrategie staat of valt met de juiste content
  • E-mailmarketingsoftware: hiermee verstuur je jouw bericht naar de ontvangers
  • E-mailtemplate: een sjabloon dat je organisatie goed representeert / maar tekst kan natuurlijk ook
  • Tijd: zoals elke vorm van marketing kost ook e-mailmarketing tijd

Kun je e-mailadressen kopen?

Nee! Het is niet toegestaan om e-mailadressen te kopen. Althans je mag ze best kopen maar je kunt er werkelijk niets mee.  Zonde van je geld dus.

Je kunt wel berichten sturen aan mensen die niet in je database staan door middel van een e-mailbroker. Dat is een partij die de e-mailadresbestanden, veelal van grote uitgevers, beheert. Jij kunt voor een bedrag per e-mailadres een bericht sturen aan een selectie. Bijvoorbeeld alle mannen in de regio Amsterdam die een abonnement hebben op Autoweek.

Vervolgens zorg je ervoor dat je met een goede landingspagina en de juiste call-to-action de bezoekers converteert tot inschrijvers op jouw e-mails. Vaak gaat dat gepaard met een download van een eBook of inschrijving voor een webinar.

Mag ik m’n klanten zomaar e-mails sturen?

Ja. Klanten mag je e-mails sturen. Daarvoor heb je geen permissie nodig. Twee belangrijke kanttekeningen in de wet.

  • Inhoud moet gaan over gelijksoortige producten of diensten
  • Mailen mag gedurende de economische levensduur van je product of dienst

Zolang je hier rekening mee houdt, heb je niets te vrezen.

Hoe bouw ik een e-mailadressenlijst van propsects?

Er zijn heel veel manieren om aan e-mailadressen te komen. De meest eenvoudige vind je vaak door gewoon goed naar je eigen bedrijf te kijken. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Vraag om inschrijvingen op je website
  • Stel een extra vraag bij een ander formulier op je website
  • Vraag om inschrijvingen bij de balie
  • Stuur een inschrijfkaart mee met producten
  • Gebruik een tab op je Facebookpagina om je e-mails te promoten
  • Promoot je e-mails regelmatig in posts op Facebook
  • Lees Twitter, Instagram, Snapchat, Linked voor de twee punten hierboven

Afijn, teveel om op te noemen. Ga alle processen in je organisatie langs. Kijk waar de meest logische aansluiting op de propositie van je e-mails te vinden is. Start daarmee. Je salesafdeling is altijd een belangrijk bron van nieuwe e-mailadressen. Vraag daar om permissie aan iedereen die je spreekt.

E-mailmarketing Zapier in een inbox

Waarom zou ik kiezen voor e-mailmarketing?

Het is een “makkelijk” en “goedkoop” middel om onder de aandacht te blijven van klanten en prospects. Met als doel prospects te verleiden om klant te worden en om klanten zo lang mogelijk aan je organisatie te binden.

E-mailmarketing vanuit het perspectief: prospects cultiveren

Beantwoord de volgende vragen even:

  1. Hoeveel geld geef ik uit om leads te verzamelen voor mijn organisatie?
  2. Welke percentage van die leads wordt klant?
  3. Hoe blijf ik onder de aandacht bij het percentage dat geen klant wordt?

Is het antwoord op de laatste vraag “niet”? Bedenk dan hoe makkelijk je met e-mail die prospects zou kunnen cultiveren tot ze klaar zijn om te kopen. Zo hoef je niet iedere keer nieuwe prospects te werven maar bouw je een eigen platform. Bouw aan een bestand dat je minder afhankelijk maakt van advertenties waarvoor je, iedere keer weer, moet betalen.

E-mailmarketing vanuit het perspectief: klanten behouden

Beschrijft onderstaande tekst jouw organisatie?

Als klanten eenmaal klant zijn, willen ze nooit meer iets anders. Ze blijven terugkomen voor meer van onze producten. Elk jaar weer. Eenmaal klant, vergelijken ze ons nooit meer met concurrenten. En, ons product is zo simpel, daar hoef je geen klant iets over uit te leggen!

Is het antwoord nee? Join the club! Het is meer dan ooit zaak om met je klanten te communiceren. En niet alleen om ze te behouden maar ook om ze optimaal te bedienen. Zo optimaal dat ze promotors van jouw merk worden. En e-mailmarketing is een tactiek die je daar uitstekend voor kunt gebruiken.

Wat kun je meten met e-mailmarketingsoftware?

Een goede e-mailmarketingoplossing levert je in ieder geval onderstaande ratio’s:

  • Verzonden: het totaal aantal adressen waarnaar de e-mailing is verstuurd
  • Afgeleverd: percentage e-mails dat is afgeleverd in de inbox van de ontvanger
  • Bounce ratio: percentage e-mails niet is aangekomen in de inbox van de ontvangers omdat er een probleem was met de aflevering
  • Open ratio: het percentage e-mails dat is geopend door de ontvangers
  • Click to Open ratio: hoeveel ontvangers die de e-mail hebben geopend hebben doorgeklikt naar de website
  • Afmeld ratio: percentage ontvangers dat zich heeft afgemeld na het ontvangen van de e-mail

e-mailmarketing statistieken mailplus

Deze informatie levert je een schat aan data op die je kunt gebruiken om jouw e-mailmarketing keer op keer te verbeteren.

 

Wat kun je nog meer meten?

De bovenstaande statistieken zijn de basis. Er is echter meer mogelijk, afhankelijk van je e-mailmarketingsoftware. Hieronder staan extra statistieken waar je aan kunt denken.

Aantal gevulde winkelwagens: zeer belangrijk als je een webshop hebt. Hoeveel van de mensen die doorklikten hebben een winkelwagentje aangemaakt. Dat zegt iets over het succes van je landingspagina of webwinkel als geheel.

Omzet uit e-mail: eveneens voor de webwinkelier. Hoeveel omzet heb je gegenereerd met deze e-mail.

Benchmark: je wilt graag weten hoe je e-mail het deed ten opzichte van voorgaande e-mails die je verstuurd hebt. Dat wordt in sommige e-mailmarketingoplossingen mogelijk gemaakt door een benchmark toe te voegen. Zo zie je precies of je je vorige e-mail hebt verslagen of niet. Een andere vorm van benchmarking is ten opzichte van andere partijen in jouw branche.

Google Analytics integratie: na de klik weet je niet wat een ontvanger van je e-mail doet op je website. Door je e-mailmarketingsoftware te integreren met Google Analytics kun je de bezoekers uit je nieuwsbrief beter volgen op je website. Om dat te doen worden alle links vanuit je e-mail -automatisch- voorzien van zogenaamde Analytics Tags. Die Tags (woorden) kan Analytics groeperen. Vervolgens kun je zien welke kliks in je e-mailing hebben geleid tot de beste bezoekers. Bijvoorbeeld in tijd op de site, bezoekerspaden of puur omzet.

Kan ik e-mailmarketing doen met Outlook / Gmail?

Natuurlijk kan dat. Je kan zelfs stellen dat elke persoonlijke e-mail die je verstuurt al een vorm van e-mailmarketing is. En ook als je meer mensen tegelijk een e-mail wil sturen is dat mogelijk met Outlook of Gmail.

Maar er zijn een paar redenen waarom je toch met een professionele oplossing aan de gang wilt.

  • Statistieken: Outlook en Gmail geven je geen inzicht in de resultaten
  • Kans op fouten: Als je op de verkeerde manier BCC’t leg je gegevens van klanten bloot
  • Afmelden: als mensen zich uitschrijven, moet je handmatig adressen verwijderen uit een lijstje
  • Opmaak: het is lastig om een e-mail op te stellen die er mooi uitziet en goed aankomt

Er zijn er meer maar dit zijn de belangrijkste redenen. En aangezien de kosten van e-mailmarketingoplossingen zeer laag zijn, is er geen enkele reden om niet met een professionele oplossing aan de gang te gaan.

Zijn dit alle vragen?

Nee, dat denk ik zeker niet. Als je een vraag hebt, stel hem dan in de comments hieronder. Ik zal die vraag beantwoorden en toevoegen aan het blog indien nodig. Zo wordt het artikel steeds waardevoller voor iedereen. Dank!

Image credits

Header Image by Dennis Skley

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *